Blog > Komentarze do wpisu
Rząd jeździecki

..::Skoki::..

Skoki przez przeszkody polegają na pokonywaniu ustawionych na trawiastej hali lub placu (parcour), różnego rodzaju przeszkód (wyłączając przeszkody naturalne, ponieważ byłaby to już jazda terenowa). Skoki przez przeszkody są oficjalną dyscypliną sportu kierowaną przez FEI, także dyscypliną olimpijską. Konkursy skoków wymagają dokładności i staranności. Gdy chcesz zapoznać młodego konia z parkurem, możesz wystartować w nieoficjalnych zawodach. Plusem takiego rodzaju zawodów jest to, że kiedy koń wyłamie, lub skoczy źle, zawsze możesz spróbować jeszcze raz. Czasem nawet organizator może obniżyć poprzeczkę, jeżeli Twój koń nie chce przeskoczyć przez wyższą. Na zawodach oficjalnych jest całkiem inaczej - po trzech nieudanych próbach jeździec jest dyskwalifikowany. Następnych rodzajem zawodów, jest dwukrotny przejazd przez parkur. Jeśli zawodnik przejedzie parkur bez zrzutki, przechodzi do rozgrywki. Jest to jazda na czas i wygrywa najszybszy zawodnik (tego rodzaju zawody są często pokazywane na kanale Eurosport). Na zawodach nieoficjalnych przeszkody mają maksymalną wysokość do 1.2 m. Na zawodach oficjalnych poprzeczki zaczynają się od 1m, do nawet 2 m. Kolejnych rodzajem konkursu w skokach, są skoki, gdzie jeździec sam wybiera trasę, jaką chce przejechać. Musi przeskoczyć przez jak najwięcej przeszkód, aby zdobyc jak najwięcej punktów. Kolejność przeszkód w tym konkursie nie ma znaczenia. A przeszkody są odpowiednio punktowane.
W konkursie potęgi skoku, koń musi przeskoczyć przez równoległy rząd przeszkód, z których każda następna jest wyższa od drugiej. Ostatnia, najwyższa to najczęściej "mur". Przeszkody za każdą rundą są podnoszone coraz wyżej, aż do wyłonienia zwycięzcy. Jednak nie we wszystkich konkursach skacze się przez poprzeczki - jest jeszcze rodzaj konkursu, gdzie skacze się przez bankiety czy rowy z wodą.


..::WKKW::..

WKKW - Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego jest dyscypliną kierowaną przez FEI. W skład WKKW wchodzą dwie inne dyscypliny jeździeckie: ujeżdżenie i skoki. Konkurs ten jest rozgrywany w ciągu trzech dni. Pierwszego dnia koń i jeździec prezentują się w ujeżdżeniu. Pokazują oni swoje umiejętności na czworoboku. Drugiego dnia or jest cross, czyli jazda terenowa. Cross organizowany jest na dużym, specjalnie do tego przygotowanym terenie. Pierwszym odcinkiem, jaki jeździec i koń muszą w tym konkursie przebiec, to odcinek A. Są to drogi i ścieżki, które trzeba pokonać w określonym czasie. Następnym odcinkiem jest odcinek B, czyli eplechase (bieg z płotami) Każdy jeździec pokonuje go indywidualnie w określonym czasie. Potem następuje odcinek C - znów drogi i ścieżki. Jest to taki relaks po trudach stipla. Aby zmieścić się w normie czasu, trasę trzeba pokonać szybkim kłusem. Następny jest odcinek D, przed którym jest krótka, 10 minutowa przerwa na kontrolę weterynaryjną i odpoczynek. Faza D to jazda w terenie. Trzeciego dnia są skoki. Zawody w skokach odbywają się na parkurze. Zwycięzcą jest zawodnik, który ma jak najmniej punktów karnych (sumuje się je przez całe trzy dni).
Ilość dni, w czasie których trwa WKKW jest uzależniona od ilości zawodników - czasem mogę one trwać do pięciu dni. Przed zawodami każdy koń jest sprawdzany przez weterynarzy. Najmniejsza oznaka choroby, zranienia lub kulawizny eliminują konia z zawodów.


..::Ujeżdżenie::..

Ujeżdżenie jest jedną z najtrudniejszych dziedzin jeździectwa. Mija wiele czasu, zanim koń nauczy się niektórych ewolucji wymaganych w tej dziedzinie. Głównym celem ujeżdżenia jest wyszkolenie konia elastycznego, posłusznego, lekko idącego, zrównoważonego i szybko wykonującego każde polecenie jeźdźca. Na zawodach z ujeżdżenia zwraca się uwagę, aby pomoce użyte przez jeźdźca były jak najmniej widoczne - koń musi być więc bardzo na nie czuły.
Każdy jeździec, jakąkolwiek uprawia dyscyplinę, powinien spróbować ujeżdżenia. Koń nie będzie wykonywał Twoich poleceń prawidłowo, jeżeli nie przeszedł odpowiedniego treningu, doskonalącego jego równowagę i reagowanie na pomoce.
Wszystkie konkursy jeżdżone są na ujeżdżalni w kształcie prostokąta. (na czworoboku), oznaczonej tablicami z literami. Litery wskazują miejsca, gdzie trzeba wykonać określone rewolucje.
Jeżeli Twój koń wykazuje podstawowe posłuszeństwo, może utrzymać zaokrąglona postawę i odpowiedni rytm w stępie, kłusie i galopie, to znaczy, że umie wystarczająco dużo, aby móc startować w łatwiejszych zawodach. Wymagają one od konia tylko pośredniego stępa, roboczego kłusa i galopu. Koń musi także umieć się prawidłowo zatrzymać, ponieważ wszystkie konkursy kończą się pozdrowieniem sędziów (zaczynają się tak samo). W najniższych klasach wymagane jest opanowanie 15 lub 20 metrowej wolty, ale u dobrze wyszkolonego konia nie jest to niewykonalne. Jedną z trudniejszych rzeczy jest zapamiętanie kolejności określonych ruchów - na zawodach międzynarodowych jest to wymagane, na mniej ważnych konkursach sędzia może na prośbę jeźdźca odczytywać kolejność.

..::Polo::..

Mecze polo rozgrywane są na trawiastym lub ośnieżonym boisku o długości 275 m i szerokości 180 m. Ogrodzone są one niską bandą, aby piłka nie wylatywała poza boisko. Bramki zbudowane są z tyczek oddalonych od siebie o 7.3 m. Powinny być łamliwe i łatwo się przewracać, aby nie powodować urazów konia lub jeźdźca. W drużynie są cztery osoby - dwóch napastników, środkowy i obrońca. Numerem pierwszym jest gracz, do którego należy przejęcie piłki i przeprowadzenie jej do przodu, aby strzelić bramkę. Numerem drugim jest kolejny gracz ataku - współpracuje blisko z numerem jeden, aby przebić piłkę jak najdalej na stronę przeciwnika i zwiększyć szanse strzelenia gola. Numer trzeci jest pośrednikiem między dwoma zawodnikami ataku a obrońcą. Jest to bardzo wszechstronny zawodnik - musi taki być, ponieważ często musi grać w obronie lub w ataku i zdobywać punkty. Często gracz nr. 3 jest kapitanem drużyny - jest to najlepszy i najbardziej doświadczony zawodnik w drużynie.Zawodnik nr. 4 jest obrońcą - jest to jest główne zadanie.
Mecz podzielony jest na sześć siedmiominutowych okresów. Takie okresy nazywane są chukkas. Każdy gracz do przekazywania piłki używa malety - bambusowego kija z drewnianą główka. Wszyscy gracze w polo otrzymują handicap. Waha się to między -2 do +10 goli. Oznacza on wartość gracza dla drużyny. Wszystkie drużyny dostają handicapy, wskazują na poziom drużyny.

..::Powożenie::..

Powożenie dzieli się na pokazy powożenie sportowe. Podczas pokazów oceniany jest ogólny wygląd zaprzęgu (konie, uprzęży, powożącego, luzaka), zachowanie i sposób jazdy całości drużyny. Wyścigi kłusaków, koni specjalnie hodowanych do ciągnięcia zaprzęgów "sulky", są kolejną dziedziną sportową. Kłusaki są w stanie kłusować z taką prędkością, z jaką galopuje przeciętny koń. Konkurencja w tej dyscyplinie jest bardzo duża

..::Wyścigi::..
Wyścigi płaskie są w tej chwili równie popularne jak skoki, czy ujeżdżenie. Znajdują one wielu zwolenników, ale także przeciwników. Wyścigi konne organizowane są na całym świecie. Istnieją tysiące stajni wyścigowych, gdzie trenuje się przyszłe top-konie. Jest to wielka rywalizacja, ponieważ wszystkie te stajnie chcą być najlepsze, ale pierwsze miejsce przypisane jest tylko jednej z nich.


sobota, 10 czerwca 2006, cari_koniara